الثلاثاء، ٤ مارس ٢٠٠٨

الضميــر العربـــي

لم يعد بعد الكلام كــلام

هناك ٣٧ تعليقًا:

  1. الف الف شكر يا هبة بجد فيديو رائع

    وهو بالتاكيد اوقع من عشرات الصفحات

    تقبلي مروري

    ردحذف
  2. الفارس الملثم

    العفو يا فندم

    أنا الفيديو عجبني جدا فحبيت أحطه هنا

    الكلام بتاع الأوبريت حلو جدا ومعبر

    ومش ممكن تلاقي كلام تقوله بعد كلامه

    ردحذف
  3. هوبه مش عارف ليه مبقتش احب الحاجت دى
    بقيت بحس انها اشتغالات

    ردحذف
  4. يا هبهههههههههههه الحقييييييييييني الفيديو مش راضي يكمل معايا مش عارفه ليه وقف في نصه

    انا هعيط وهغرق لك المدونه دموع وانتي حرة بئه ااقعدي طول اليوم نشفي فيها

    بجد جامد اوي الفيديو وكنت هموت واكمله بس يلا الحمد لله

    -*-*-*-

    عجبتني اوي جملة البدايه

    " الضمير الأبكم شيطان أخرص "

    ربنا يرد كيد الظالمين ويهلكهم وينصرنا على اعداء الدين

    امين يارب

    مشكورة يا قمر على الفيديو

    حبي وتحياتي

    ردحذف
  5. محمود

    أنت تقصد إن الأوبريتات والأغاني اشتغالة

    أنا مش بيتهيألي

    عموما الكلام حلو جدا .. مش بس كلام الأغنية كمان الكلام اللي في بداية الكليب ونهايته

    معبر جدا وفي رأيي الكليب أكتر من رائع

    تحياتي

    ردحذف
  6. ايه ده

    قبلة الحياة أنا مقدرش أكون أبدا السبب في دموعك

    بصي هو المفروض يشتغل كله عادي بس ممكن تكون المشكلة في سرعة النت عندك

    لو بطيئة هيبقى تقيل ومش هيشتغل

    بس أنا سعيدة إن الجزء اللي شفتيه عجبك

    منوراني دايما يا قمر

    ردحذف
  7. للاسف انا قلت رأيي في الفيديو ده في بوست في مدونتي
    الفيديو ده اكذوبة

    ردحذف
  8. هو جميل جدا بس الناس ممكن تقدر تعمل اكتر من اغنيه او اوبريت ولا ايه ؟

    ردحذف
  9. هبة, اولا سلام اللة عليكى
    أختيارك لاغنية الضمير العربى يدل على عمق احساسك .
    مهما طال زمن الهوان
    سيأتى يوم نسترد فية
    أنفسنا , وننتصر لقيم
    الحق والعدل والمساوة والحرية
    لن نضيع الى الابد.
    رغم كل أحباطاتى فطالما هناك
    من هم مثلك يشعرون بالضمير
    والقيم ,سيأتى يوم تكون هامتنا
    فى عنان السماء

    أخوكى محمد

    ردحذف
  10. أنا بس حبيت اقول انه عنوان المدونة عجبني قوي ..

    كراكيب كلام ..


    كما اني اول مرة اشوف الضمير العربي ..

    شكرا لك .

    ردحذف
  11. أنا حر

    أكيد هشوف البوست اللي كاتبه علشان أفهم أكتر ليه أنت بتعتبر الموضوع أكذوبة

    تحياتي وشكرا على مرورك

    ردحذف
  12. محمد

    مش عارفة

    يعني الناس ممكن تعمل ايه

    مادامت الحكومات العربية كلها مطنشة

    يعني أنت أو أنا ممكن نعمل ايه

    معاك سلاح تقدر تعدي وتروح هناك وهتعمل ايه لوحدك

    موضوع زي ده عايز العرب كلهم ياحدوا

    ردحذف
  13. محمد

    شكرا على كلامك

    أنا كمان عندي أمل أننا في يوم ننتصر

    نورت المدونة وياريت متكونش أخر زيارة

    ردحذف
  14. محمد العدوي

    أهلا بيك

    أول حد يعلق على أسم المدونة

    كراكيب الكلام أسم ديوان لسوزان عليوان

    وأنا حسيت أنه أسم هيعبر عن اللي بكتبه في المدونة

    تحياتي وشكرا على مرورك

    ردحذف
  15. السلام عليكم
    عارفة يا هبة أنا الفيديو ده غيّر فيّا حاجات كتير قوي
    مش الكلام اللي فيه
    الواحد ياما سمع كلام
    انما المشاهد نفسها
    صعبة قوي
    قوي
    أد كده احنا مكسورين
    أد كده احنا مذلولين
    أد كده كرامتنا ملهاش احترام
    أد كده دمّنا ملهوش تمن
    جزاكِ الله كل الخير

    ردحذف
  16. هبة
    ازيك يا جميل
    تعرفى انك بنت حلال اوى
    انا لسه قاعدة على النت وبافتكر انا كنت عايزة انزل اغنية ايه؟
    فقلت على ما افتكر اتفرج على البلوجات
    واذ فجأة لقيتك حاطة الاغنية
    ميرسى ليكى يا قمر

    ردحذف
  17. بيعجبنى كلامك وتعليقاتك فى المدونات الصديقة وقولت اعمل زيارة لمدونتك فهى مش كعبلة لكنها زيارة مع سبق الاصرار والترصد وان شاء الله مؤبد بمعنى انى حازورك كتير بعد اذنك طبعا بس انتى عليكى العيش والحلاوة

    ردحذف
  18. هبه
    يوجد بعد الكلام
    فعل
    و كفى بنا كلام
    اين هو الفعل
    متى سيفعلوا شىء
    متى
    ؟
    تحياتى

    ردحذف
  19. اتش ياقمر
    عامله ايه

    انا مشوفتش الفيدو بس فهمت من التعليقات هو بيتكلم عن ايه لان النت عندي بيموت
    واكيد طالما من اتش يبقي حلو زيها

    وبالنسبه بقي لموضوع اسكندرية بما اني علي ارضك والكورة في ملعبك محدش عايز عروسه عندكم
    انا في الخدمه يعني

    سلاموووووووز ياقمر

    وزة

    ردحذف
  20. Nigro

    كلامك مظبوط

    بغض النظر عن كلام الكليب في مناظر كتير مؤلمة فيه

    فعلا تخليك تحس أننا كعرب ملناش تمن ولا قيمة

    شكرا على مرورك وياريت متكونش أخر زيارة

    ردحذف
  21. dramaqueen

    منوارني يا قمر

    كيف أحوالك

    العفو يا جميل

    شفتي القلوب عند بعضها أزاي

    دمتي بخير

    ردحذف
  22. مجداوية

    أخجلتيني بكلامك وأتمنى تكون المدونة حازت على إعجابك زي ردودي في المدونات الأخرى

    وحضرتك تشرفي وتأنسي علطول

    ويا ستي هتلاقي جبنة بيضة ورومي وزيتون ومربي وعسل أسود بس العيش صعب أوي بصراحة بس هأحاول علشان خاطرك

    شكرا على مرورك الجميل

    ردحذف
  23. الرقيقة رانيا

    أشاركك التساؤل

    متى سنفعل شيء

    أي شيء

    شكرا على مرورك الجميل

    ردحذف
  24. وزة العسل

    المشكلة انه هو حجمه كبير يعني لو حبيتي تنزليه عندك هياخد وقت كبير لإن السرعة عندك بطيئة

    وبالنسبة للعريس

    أوعدك يا قمر أني أول ما ربنا يفكها عليا ويرزقني بابن الحلال - دعواتك معايا كده - أشوفلك بقى أخوه ولا حد من قرايبه ولا أصحابه

    وأظبط لك المسألة

    ادعي لي أنتي بس

    سلام يا قمر

    ردحذف
  25. يارب يااتش يرزقك بابن الحلال
    ويكون ليه واحد صاحبه او يكون ليه اخ علي وش جواز علشان نبقي نسايب

    فيه بوسه هاااااااااه
    رشوه بقه علشان متنسيش

    وزة

    ردحذف
  26. السلام عليكم

    الموضوع شيق من أسمة لأن يحكي عن الضمير العربي .
    الصور في الفيديو مؤترة جدا جدا والكلمات أكتر .

    أول مرة شفت الأغنية منمتش الليل فكرت وقلت حنا وين من هذا.

    بصراحة عجز اللسان عن الكلام و الحروف عن التعبير .......
    سلام

    ردحذف
  27. المدونة جميلة بالفعل زى ردودك وبعدين انتى متواضعة زيادة عن اللزوم لأن اسلوبك شيق وعندك فكر كويس وعلى فكرة كل الأفكار الغير عادية خرجت من ناس كانوا فاكرين نفسهم عاديين ولكن فعلا من تواضع لله رفعه ,ويا ستى اشكرك على كرمك الحاتمى ده والعيش متنعيش همه عندى واسطة وبيجيلى لحد البيت ,,ناس لها واسطة وناس لها تررررترررررررر

    ردحذف
  28. أنين الحزن

    الموضوع مش محتاج رشوة

    أنا فكراكي علطول

    تحياتي

    ردحذف
  29. الحوت الأزرق

    فعلا الفيديو مؤثر جدا

    والكلمات موجعة

    ربنا ينصر اخوانا في فلسطين

    تحياتي

    وشكرا على المرور

    ردحذف
  30. مجداوية

    شكرا بجد على كلامك

    ويارب تكون المدونة عند حسن ظنك

    وتشرفينا بالزيارة دايما

    ردحذف
  31. انا كنت اعرف واحدة عملت كل حاجة بمعنى كل حاجة لكن لسه بنت
    شوفو واحكمو
    وادينى اتخميت فيها وفكرتها صاحبتى
    لكن الحمد لله عرفت حقيقتها بدرى بدرى

    ردحذف
  32. مها

    فينك من زمان

    واضح إن فيه غلطة مطبعية حصلت

    أنتي كنتي تقصدي تحطي كومنت في بوست الشرف

    عموما زي ما قلتي في بنات بتبقى كده فعلا وكويس أنك عرفتيها على حقيقتها علشان تبعدي عنها

    ردحذف
  33. غربة وطن

    شكرا على الدعوة

    سأمر على أسرار أون لاين في أقرب فرصة

    تحياتي

    ردحذف
  34. ضمير العرب رحمة الله تعالى فقد توفى المذكور عن عمر يناهز 1948من السنين الميلاديةوما يقارب 1400 سنة هجرية والمذكور لم يترك لاقريب ولا جار ولا وريث
    ولا حتى صورة لة ويقال انة كان طيب وشهم ويعرف الحق وينحاز لة ويحب الحلال ويكرة الحرام ولا يتلاعب فى الالفاظ


    برجاء الدعاء له أن يتغمدة الله برحمتة


    ولا عزاء لمن لايعرفة

    ردحذف
  35. mohamed

    برغم إن كلامك فيه مسحة سخرية موجعة

    إلا أنه صحيح

    كل الناس شايفة و مطنشة أو مكبرة أو ملهيين في مشاكلهم الخاصة

    ردحذف
  36. فعلا مفيش بعد الكلام كلام ....

    ردحذف
  37. قلب شاعرة

    فعلا لم أجد وقتها ما أقوله

    مرحبا بك دائما

    ردحذف

اتكلم براحتك أنت في مدونة ديموقراطية جدا واخد لي بالك